Turen går til Bjerkreimselva - Norge

Niels Kring
Mobil: 20662205
e-Mail: nielskring2@gmail.com

I KLF er der tradition for hvert år at tage til Norge for at fiske laks i Bjerkreimselven. Elven hører til de 5 bedste lakseførende elve i Norge. Det er ikke storlaks der fanges, men laks på 5-6 kg er ikke ualmindeligt. Elven er en af de sidste elve, der ikke er reguleret. Det vil sige at der ikke er bygget dæmninger tværs over elven for at genererer elektricitet. Det er en sen elv, så laksene vandrer først op i juni måned. Elven har sit udløb i Atlanterhavet ved Egern Sund. Man fisker fortrinsvis i zone 3 og 3B og man indlogeres i en hytte meget centralt beliggende tæt på elven. I hytten er alt hvad man behøver for et godt ophold, og 10 mand er der rigeligt plads til, og der er et værelse til hver. For at komme til fiskevandet, sejler man fra Hirtshals med Colorline eller Fjordline til Kristianstad i Sydnorge. Herfra er der ca. 4 timers kørsel til hytten, som ligger tæt på byen Bjerkreim i et område kaldes Apeland. Nu kan det nok gøres hurtigere for nordmændene bruger en del af deres oliepenge til at forbedre infrastrukturen i landet.

Turen til elven ligger hvert år i uge 34 fra lørdag til lørdag. Planlægningen begynder allerede i februar/ marts måned.