Sildetur på Øresund

Alt er ikke havørreder, som vi efterhånden ikke fanger på Storebæltskysten. Det er helt fint at fylde fryseren op med frisk fisk selv så beskeden en fisk som sild.
Gert S havde skrevet til tirsdagsfiskerne om en sildetur, så d 8.9 tog han og jeg afsted før fanden fik sko på, kørte til Vedbæk havn og påmønstrede fiskekutteren Skjold. Jeg har kun prøvet en professionel tur for mange år siden. Dengang hed skuden Græsholmen og lå i Korsør og vi stod ud i Agersøsund efter nytårstorsk – det var dengang der var torsk der.
Vejret den mandag var overskyet med en frisk vind fra sydvestlig retning, køligt men ingen regn. Jeg var glad for min forede heldragt. Vi gik overordnet set rundt om Hven, hvor sydspidsen gav righoldig fiskeri. Skipper flyttede dog til svenskersiden, som gav bølgelæ og faktisk noget større sild. Det var heller ikke bekvemt at ligge på tværs i søen: 1 hånd til skibet og 1 hånd til dig selv – et gammelt råd som stadig gælder. Der var mere strøm på svenskersiden, så jeg måtte låne en tung pirk af Gert for at nå bunden, hvor silden stod. Efter 50 til 60 sild kom jeg i tanker om, at de jo også skal renses – jeg laver ikke spegesild . Rusen kunne godt nok få en til at blive ved. Gert fik også fanget nok – det vil han blive citeret for – og gik over til torskefiskeri, desværre uden succes. Der blev kun fanget 1 torsk. Selvfølgelig fik jeg fiskekroge i fingrene, det hører lissom med. Sildekroge er dog ikke det værste, sådan nogle små pjoskere.
Så blevet det tid til at aflure kunsten at filetere en sild. Uden at prale særlig meget kan jeg sige, at efter 20 sild kan jeg den kunst. Det blev også tid til fiske historier/skrøner blandt de ca 15 ældre herrer + 1 dame. En af dem der fangede voldsomme mængder var igen en ældre herre men af anden etnisk herkomst. Hans familie på 100 personer skulle tydeligvis have sild, for han spurgte til næste tur.
Selvom din familie er noget mindre skulle du tage at prøve en tur. Det er dybt tilfredsstillende at hive fisk på dæk og de smager himmelsk – særlig stegt sild i eddike er min favorit. Er det en sport? Njæh, men vi hedder jo også en LYSTfiskerforening…
Jeg var træt efter 7 timer på havet og efterarbejde hjemme i køkkenet, men sjovt var det.

Bodil Steenberger