Helns4_srcset-large

Referat fra Helnæsturen

Tirsdag d. 5. april tog 11 friske Korsørlystfiskere til Helnæs for at fiske i tre dage.

Sjældent har der være værre vejr end de tre dage med vindstyrke over 10 meter i sekundet og regn i byger.

Vi ankom kl. 9 til Å-hytten, hvor vi spiste en forsinket morgenmad. Vi fik os indkvarteret, alle mand kunne få en underkøje, så ingen skulle op og klatre.

Vi fik fiske tøjet på og tog ned til sommerhusområdet på den sydlige del af Helnæs. Vinden var i nordvest, så der kunne være læ for noget af vinden. Da vi mødtes ud på eftermiddagen igen havde Peter fanget en fisk, som lå i vasken ude bag ved hytten, en flot fisk på ca. 55 cm.  Fanget på et sted i bugten, hvor vinden var mere imod, og et sted hvor de strengt taget ikke måtte køre ud. Peter blev fortalt, at sådanne fisk skulle fotograferes med fangeren og ikke i en vask. Steen N havde også fanget en fisk, men den havde han sendt ud igen, inden nogen havde mulighed for at tage et billede af den, den var ca. 45 cm. Også han måtte have besked på, at vi ville have billeder af fisken, selv om den skulle genudsættes.

Steen KM havde gjort aftensmaden klar og vi fik kartofler (skrællet af Hans og Uffe) og kødsovs, en herlig ret når man har været ude hele dagen. Resten af aftenen hyggede vi os med at drille hinanden godmodigt og en god snak om de forfærdelige vilkår, vi havde haft til at fiske. Næste morgen fik vi morgenmad kl. otte, Søren havde været hos købmanden og hente brød og spegesild, Hans havde insisteret på at få spegesild til morgenmad.

Det var igen blevet fisketid. Vinden havde drejet, så den var mere vestlig. Det betød at fiskeriet blev mere besværligt, fordi vinden var med retning ind mod kysten. Ved frokosttid samledes vi igen, og der havde ingen fået fisk. Om eftermiddagen tog vi igen ud, og da vi mødtes igen havde Steen N igen fanget en fisk. Denne gang havde Hans nået at stoppe ham, inden han returnerede fisken. Imidlertid havde Steen ændret mening, og da en nydelig dame kom forbi, spurgte han hende, om hun ville have fisken, det ville hun gerne og så slap Steen for at få snavsede fingre.

På denne tur havde vi meget mere held til at fange fisk end på turen til fynshoved ugen før. Der blev fanget 6 fisk i alt og der blev genudsat 4, mange havde hug af fisk, der ikke ville med ind og følgere, som nøjedes med at følge blinket.

Steen KM havde igen stået for aftensmaden, som i dag var mørbradgryde, igen en herreret som alle mente smagte rigtig godt. Hans havde beklaget, at han ikke havde æblegrød med, men brugsen havde ikke de rigtige æbler, så i stedet fik vi is, en med vanilje og en med nougat, det faldt også i god jord hos lystfiskerne.

Næste morgen stod det ned i stænger og vi besluttede at gøre hytten ren og så køre hjem, men Søren og Peter ville ud at fiske og ville så senere gøre Stuen og det sidste toilet rent.