Hel20230503_1

Referat for Helnæs turen 2023

Vejret var noget overskyet, da ni tirsdagsfiskere havde aftalt at mødes i Å- Hytten på Fyn. Søren havde friskbagt franskbrød med, så efter indkvartering var det tid til noget kaffe. Snakken gik om, hvor vi skulle starte fiskeriet. Uffe ville til Fyret og vi andre kørte til sommerhusene. Her var rigtig mange fiskere. En hel del tyskere og hollændere. Så vi var flere som kørte til Campingpladsen (det er for enden af Helnæs vejen) for her er en god p-plads. Vandet lå kun 100 m væk. Her kunne man vade ud til det mørke på ren sandbund. Man kunne vade rundt om pynten og om til Sommerhusområdet. Man skulle dog passe på, hvor man ville vade i land, for det var en revle man gik på, og mod land blev det meget dybt. Så måtte man gå tilbage, hvor man gik ud. På et tidspunkt mødte vi Lars-Dan. Han havde lige landet en meget fin havørred på 56 cm. Hans og jeg kørte senere over til Fyret, hvor Uffe var gået et stykke over mange sten, for at finde en god plads. Desværre havde vind og strøm sendt en masse fedtemøg ind mod land. Det vanskeliggjorde fiskeriet en del.

Aftensmaden som Søren stod for, blev serveret ved halvsyvtiden. Lækker sammen- kogt oksegrøde med chili samt kartoffelmos. Thomas mente ikke, vi skulle snydes for hans specialitet citronfromage. Det var guf efter en god dag ved vandet.

Onsdag kørte Søren og Bo  til deres hemmelige sted ved Brushoved. Her blev det til nogle hornfisk, som fik friheden igen. Vi andre kørte til sommerhusene, fordi vi mente, at her var fiskene. Det er et dejligt sted at fiske, for man går på sandbund og fisker ud over det mørke. Vi mødtes alle i hytten til frokost ved tolvtiden. Ingen havde  fisk med hjem. Efter frokost og et hvil kørte alle til sommerhusene og campingpladsen. Hans og jeg kørte hjem for at forberede aftensmaden, som Hans stod for. Nakkekoteletter i fad med god sovs, nye kartofler og til dessert hans lækker æblekage. Alle var godt trætte efter et par dage i frisk luft og fiskeri. Så ingen havde  lyst til aftenfiskeri.

Torsdag var morgenmaden klokken halv otte. Vi skulle være ude af hytten senest kl 11. Den skulle dog lige rengøres først. Alle tog fat, så støvsugning og rengøring af badeværelser samt køkken tog ikke lang tid. Så blev bilerne pakket. Thomas og Lars-Dan kørte mod Svenborg og ville fiske undervejs. Resten kørte til Helnæs Fyr. Her blev vi nogle timer og fiskede samt spiste vores madpakker. Trætheden var dog mærkbar, så en is ved ishuset var tiltrængt. Desværre var det lukket, men redningen var campingpladsen. Her blev der købt is. Så kørte vi hjemad og alle var enige om, at turen var vellykket, selvom det store antal fisk udeblev. Niels