Lagan

Foredrag af Thomas Sørensen om Lagan

I aftes d. 24. feb. har vi overværet et foredrag af Thomas Sørensen om Lagan. Lagan er den sydligste lakseelv på vestkysten af Sverige.

Der var mødt seksten medlemmer op til foredraget.

Lagan ligger ca. en times kørsel nord for Helsingborg.

Thomas begyndte med at vise en lille video om Lagan. Lagan er en elv, der er fuldstændig afhængig af kraftværket, som ligger 8 km opstrøms elvens udløb.

Efter videoen gennemgik Thomas de mange forskellige pladser, hvor der kan fiskes. Der er nogle og tyve pladser. Lagan rummer mange gode fiskepladser.

Så begyndte vi at se på det ydstyr, der bliver brugt til fiskeriet. Thomas fisker primært med spinflue. Spinflue fiskeriet består af et lod, der sidder på en tresvirvel, afstanden fra tresvirvel til lod er ca. 30 cm, på svirvlen er der bundet en ca. 3 meter line hvor fluen sidder for enden. Hele systemet kastes ud og loddet bumper hen over bunden, og fluen fisker med livlige bevægelse på grund af strømme i elven. Lodders vægt varierer alt efter hvor kraftig strømmen er.

Alt fiskeri efter laks er på udsatte fisk. På grund af kraftværket kan fiskene ikke komme længere op i elven og der er derfor ikke nogen gydebanker til dem på det nedre stykke.

Kraftværket bestemmer hvor meget vand, der kommer gennem værkets stemborde, hvis der ikke er meget vand i elven, lukker de for vandet, og der kommer derfor ikke nogen fisk op.

Det er som regel på hverdage, det er bedst at fiske i elven, da der skal produceres strøm til industrien, og derfor lukkes der vand gennem kraftværket.

Elven er meget populær, og der er mange, der fisker i den. Der skal løses fisketegn for at fiske i elven. Det er dog en rimelig pris 300 svenske kroner for en dag eller 1600 for et helt år. Sæsonen begynder 1. Marts og slutter henne i oktober.