IMG_20220613_151130

De Gule Snore – Karup Å Juli 2023

Så blev det endelig dagen hvor vi skulle til Karup.

Det var første gang vi prøvede fiskeriet i juli måned – de tidligere år har første Karuptur altid ligget i juni, men efter lidt søgen i fangstatistikerne er juli nu valgt´.

Jeg skulle ud og hente min kørermakker men ak, han var blevet syg, så han måtte blive hjemme.

Og ikke nok med dette, vores tropsfører måtte desværre også melde fra.  Så vi var kun 5 tilbage som satte kursen mod Vridsted.

Da alle var ankommet, blev DGS fanen på behørig vis.

Efter indtagelse af kaffe, brunsviger samt en masse snak, var vi klar til indtagelse af Christians hjemme bragte risret: mums.

Nu skulle aftenfiskeriet stå sin prøvelse. Vejret var begyndt at slå om til let vind og overskyet. De havde også lovet regn torden i morgen mandag.

Men nu er klokken 1900 og maden er indtaget, så nu skal der fiskes.

Vi kørte alle til Madkassen. Jeg var den første der fik en fisk en lille aborre på ca. 15 cm, men Uffe viste os kort efter vejen og fangede på flue en flot havørred på 5,7 kg og 75cm lang med en kondi på 1.35 – et stort tillykke.

Dagen sluttede med lidt røverhistorier om det runde bord i Huset.

Mandag: Christian tog ud tidligt nemlig klokken 4.

Vi havde besøg af Ejner fra den lokale fiskeklub. Ejner viste klubhuset frem samt fortalte lidt fiskehistorier.

Christian tog til det sagnomspundne Nørreager-stykke, hvor især Skiveforeningens ”Hårde drenge” fisker.  Vi øvrige ladede op med lidt afslapning.

Aftensmaden som var kødsovs og spaghetti, veludført af Urmager Niels Møller

Det blev til hyggeligt aftenfiskeri på trods af en kraftig regn. Vi mødte mange lystfiskere, som vi fik en snak med. Der blev i øvrigt set mange fisk, som var oppe og lufte sig.

Tirsdag: Efter morgenmad, tog vi ud for at fiske det var jo trods alt derfor vi var taget til Karup 😊

Der blev igen observeret flere flotte springende fisk.

Midt på dagen tog vi på udflugt til Skive og besøgte en italiensk restaurant

Vi nåede også lige at proviantere i Lidl,  med indkøb af 2,5 liter herlig vanilie is (det vokser man heldigvis aldrig fra)

Christian holdt skruen i vandet og fiskede den hel eftermiddag og aften .

Onsdag: Christian drog i dag tilbage til Djæveleøen, en stor tak til ham for en dejlig uge med lærerig rundvisning, godt selskab og dejlig hjemmelavet mad.

Efter frokost var der besøg af Niels Kring og frue Det var et frisk pust og positivt, at der vises interesse for DGS-arrangementerne.

Vi fik også besøgt den lokale Uldmutter. Et dejligt sted med masser af fiskegrej.
Der var også mulighed for indkøb af uldgarn i alle mulige farver, så vi kunne nemt have strikke os en trøje, hvis fiskeriet svigtede.
(en lille tys-tys bemærkning:  Vi købte sågar orm for det skulle da også lige prøves – der var jo taget fisk på orm)

Torsdag: Vi talte om en kysttur til Kås Hoved i Limfjorden for at forsøge med pighvarfiskeri, men ak uha-dada, der blæste en voldsom vind fra vest, så forsøget blev droppet.

Tilbage til åen. Masser af hug af helt små fisk og signalkrebs, men ingen havørreder.

Aftensmaden bestod af bøffer bacon løg brun sovs og kartofler

Fredag: morgenmaden afsluttet

Efter frokost blev der igen fisket. Der blev observeret flere følger i pæne størrelser, men havørrederne var ikke interessere de nok.
At se en stor havørred efter endegrejet er noget, som bestemt styrker troen på fiskeriet og samtidig sætter pulsen op med nogle få tusinde slag i minuttet.

Fredag efter frokost tog Jan Lyster til åen Slagterens Høl ikke langt fra Huset.
Ved 15-tiden fik han sin første knude på Den Gule Snor.
Stort tillykke med en fin havørred på 2,5 kg.

Der blev fisket hele aftenen af to ihærdige fiskere. Der blev prøvet med Mepps no.4, wobler og selv orm, men lige lidt hjalp det. Jeg havde dog en følger med helt op til overfladen

Lørdag: I dag er der morgenmad i klubhuset fra klokken 9 til 11

Under iagttagelse af de gældende regler og forskrifter blev DGS fanen strøget

Derefter stod den på oprydning og så takkede vi af for denne gang

Knæk og bræk der ude

Tak til alle for en dejlig uge, som gentages næste år.

Bo Skavn
Turleder